Norlender - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu Norlender - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu

Norlender

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

22 Maart 2010 | Noorwegen, Oslo

Ik ben een Norlender. Wat is dat?
Een norlender is een woord dat een ontstaan is uit het woord nederlender (een nederlander) en nordmann (een noor) . Dit werd mij vertelt door het 4-jarige zoontje van mijn kontaktpersoon. Weten we dat ook weer, hij vondt toch wel dat ik geen nederlander was, maar ik was ook niet echt een noorse.

Dit was nog iets van de vakantie alweer, wat mij tot realisatie brengt dat ik alweer 3 weken niet heb geschreven. Er is natuurlijk weer van alles gebeurt.

De week naar de vakantie kregen we 2 duitsers te logeren voor 10 dagen. Uitwisselingsproject met school. Was leuk maar ook zeer vermoeiend. Op zaterdag was ik samen met vriendin zo'n beetje verantwoordelijk voor 9 duitsers ( in Oslo). We hebben letterlijk elke keer lopen te tellen of we iedereen hadden. We hadden ze namelijk meegenomen naar 'korketrekkern' een 2,5 km lange sleebaan met een bus die je naar boven brengt.
We zijn gelukkig niemand kwijt geraakt maar of ze daar nou zelf aan hebben meegewerkt, nee niet echt.

Vorige week hebben we een klein surprise party voor een vriend van ons georganiseerd. Teo, hij komt uit Griekenland en is hier nu tijdelijk voor zijn vriendin Pernille. Helaas was zij met zijn verjaardag op klassenuitje in Parijs. Dat vonden wij persoonlijk beetje sneu, dus wij muffins gemaakt, cadeautjes gekocht en langs gegaan zonder dat hij het wist. Hij was blij verrast dus dat was geslaagd ook vooral omdat in Griekenland verjaardagen niet echt wordt gevierd.

Van het weekend was het een beetje afzien voor mij. Vrijdag ging ik al bepakt en bezakt (?) naar Alvdal. Nou het is daar net zoals het klinkt. Het station was nog net niet een plank in de wei. Waarom ging ik dan helemaal naar Alvdal? nouhou,, omdat ik een sneeuwhol zou graven en d'r dan ook nog eens in ging slapen. De eerste nacht sliepen we in een school. Om vervolgens de volgende dag met mijn langlauf ski ondergebonden de wilde natuur in te gaan. Ik weet niet hoe zwaar die rugzak was maar op het eind dacht ik stenen mee te slepen.

Eindelijk op plaats van bestemming, Middle of Nowhere (Lees: Middle of Norway) moesten we dan nog ook nog graven. Met het idee dat je zo klaar bent, vergeet het maar! Eerst kwamen we al een steen tegen na een meter toen we naar rechts wouden kwamen we halve bomen tegen, dan maar om de steen heen naar links.
Uiteindelijk 1 groot vierkant waar we precies met 4 personen konden liggen, met een hoogte van 30 á 40 cm om te bewegen.

Ik ben niet claustrofobisch maar toen ik dan uiteindelijk in mijn slaapzak lag als een mummie zat ik me toch even te bedenken wat nou als het dak of ingang instort?? Dat hield mij wakker totdat ik na halfuur erachter kwam dat ik dan toch al niks meer kon doen, Bad luck. Uiteindelijk best goed geslapen, misschien nog wel beter dan de nacht ervoor. Niet koud gehad e.d. behalve toen ik eruit moest omdat ik heel heel erg nodig moest plassen. Geloof me midden in de nacht met -6 wil je niet naar buiten om te plassen. Op een of andere magische wijze waren we alle 4 wakker rond uurtje of 4. Daarna tot half 9 geslapen en tijd om opte staan.

Naar lekker te hebben ontbeten tijd om in te pakken en naar huis te gaan. Ben ik mijn ski onderweg verloren. We gingen berg af maar we moesten zijwaarts omdat het zo steil was, toen dacht ik slim te wezen en mijn ski's af te doen en naar beneden te lopen. Mijn ski vond van niet en ging hopla de afgrond in. Ik heb hem weer! Vraag niet hoe, maar ik heb hem!!

's Avonds heerlijk gedoucht en om 9 uur lag ik te pitten. Geloof dat onze medepassagiers niet zo blij met ons waren.

x Irene

  • 22 Maart 2010 - 15:39

    Lineke:

    klinkt heeel leuk...
    waarom doe je dat soort dingen??
    maar als het maar gezellig is!!

  • 25 Maart 2010 - 10:20

    Janneke:

    He you, Norlenderrrr.
    Zozo, je hebt dus wel weer een wild weekend achter de rug. Maar zoiets lijkt me wel echt heel nice om te doen. In NL is dat echt niet mogelijk... je bent dus weer een ervaring rijker:D
    we skypen sneelllll,
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Irene

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 30741

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Country I visit before

12 Augustus 2009 - 06 Juli 2010

Year of Norway

Landen bezocht: