Noorse kwaliteit - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu Noorse kwaliteit - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu

Noorse kwaliteit

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

21 Februari 2010 | Noorwegen, Oslo

Eindelijk weer eens even tijd om een verslag te schrijven, het is namelijk weer vakantie =D.

Al begon ik het vooruitzicht op mijn vakantie nog niet echt heel erg geweldig, maandag ziek geworden en eigenlijk tot donderdag niet lekker te pas. Ben nu wel weer te pas, nog beetje zere keel maar dat gaat wel over.
Daarbij kwam ook nog dat ik mijn gastgezin woensdag op vakantie ging naar Hong Kong naar hun oudste dochter. Om 6 uur in de ochtend. Dat hield in dat ik van woensdag tot gister alleen zou zijn, en vanaf vandaag logeer ik bij mijn vriendin/klasgenoot/vrienden van de familie. Veel gezelliger dan alleen in het groter huis. Niet dat ik het erg vind maar als je altijd gewend bent dat er 4 andere personen zijn en dan in 1 keer geen is raar.

Heb gehoord dat andere klasgenoten het huis nogal griezelig vinden. We hebben bijvoorbeeld de trapleuning op het eind is uit hout een heel groot hoofd gesneden. Tjsah, nou ben ik niet snel bang aangelegd ofzo, maar moest ik dus woensdag avond laat naar beneden was iets vergeten mee naar boven te nemen, schrok ik me wild van dat hoofd dacht dat er iemand stond.Zo niet grappig, dat was woensdagavond, donderdagavond lag ik in bed ging de stroom in 1 keer uit. Aargh, ik opzoek naar zaklamp, ik naar de stroomkast ja snap ik ook niks van, dus maar gaan slapen en volgende dag iemand gebeld, zat ik tot 2 uur zonder stroom. Super! Nouja kan altijd nog erger, ik was namelijk bijna ingesneeuwd omdat ik de eerste dagen ziek was en niet kon sneeuwruimen was het gehele pad naar de deur weg, dus vrijdag lekker lopen sneeuwruimen, stond ik zaterdag op. Sneeuwstorm tjsah, ok. Daar is geen scheppen tegenop.

2 weken geleden zat ik nog in Bergen, samen met al mijn mede-uitwisselingstudenten. Super gezellig! Fijn om elkaar weer te zien, het is raar je kent elkaar in feite niet. We hebben elkaar allemaal 1 keer eerder gezien en dat was met aankomstweekend in totaal 3 dagen. Nu weer 4 dagen, maar het voelt of je elkaar veel langer kent. Je hoeft niet te vertellen hoe je iets hebt ervaren alleen de situatie zegt een ander al genoeg om te weten hoe de ander zich voelt en het heeft beleefd. Je hebt met elkaar een band die heel raar werkt.Ik weet nu wel dat ik vrienden en contacten over de hele wereld heb die heel lang kunnen werken. Sommige durf ik ook echt mijn vrienden te noemen zelfs al heb ik ze maar 9 dagen gezien in total. Denk dat het moeilijk te verklaren en voortestellen is.

Laats hadden we ook mijn kleine zusjes Astrid verjaardag gevierd. Haar kinderfeestje hield in dat karl onmeunige banen in de weilanden had getrokken met de traktor waar we konden op sleen. sommige gingen zo snel dat het beetje eng werd, maar het was leuk. Natuurlijk moesten we de slee-banen voor die tijd even uit proberen en zo vond ik ook even een momentje voor mijzelf. Het lijkt of ik af en toe vergeet dat ik in Noorwegen ben, het lijkt allemaal zo normaal. Dat ik ergens woon waar nou eenmaal continu sneeuw ligt, dat ik noors praat, dat ik 1 keer in de week openhaardhout moet halen, dat ik ren naar de schoolbus, dat mijn skis in de gang staan en dat ik kan gaan skien whenever ik dat wil.
Ik ben nog steeds heel dankbaar dat ik hier ben en deze ervaring mag beleven, maar op dat moment stond ik er echt even bij stil; 'Ik ben in Noorwegen'.

Ik ben nu alweer 6 maand hier, en het gaat zo snel voorbij, voor dat ik het weet ben ik alweer terug. Ik wil zeker geen regrets hebben van dat ik dingen niet heb gedaan. Kan de dag nog goed herinderen dat ik mijn koffer aant uitpakken was en alles, en ik wil er nog niet aan denken om mijn koffer in te pakken. ik heb het hier echt fijn, en heb ook eindelijk keer de tijd om beetje alles te reflecteren, met alle dingen die in de afgelopen jaren zijn gebeurd.
Het voelt goed om hier te zijn.

Terug uit zwevende dimensie, Noren hebben serieus probleem. Ik heb wiskunde en daarvoor heb je altijd een keer passer en een geodriehoek nodig. Behalve dat ze een geodriehoek dus niet kennen viel mijn mond open van hoeveel een passer kostte..
Ik dacht serieus dat ik er nu wel gewend aan was, en ik reken echt niet alles meer om bij sommige dingen denk ik ook oh wat goedkoop terwijl het eigenlijk best wel duur is maar dit, dit sloeg alles! Gaan wij in Nederland naar de action/hema/zeeman, whatever, en men haalt een passer en een geodriehoek ben je op z'n meest 2 euro kwijt. Ik had hier dus alleen een passer in mijn handen van 79,90 kroner, dat is bijna 10 euro! en dan heb ik geen supertechnische passer van het merk E=Mc2 deluxe version met een uitbreidingsset. nee een gewone ordinaire passer. Ging ik de volgende dag met klasgenoot even nieuwe linaaltjes halen viel mijn mond weer open. wordt bijna een tic. hij betaalde 49 kroner (ca 6 euro) voor set van 4 verschillende linaaltjes, 1tje voor hoekjes e.d. etc. Ik vroeg aan hem of dat normale prijs was hij zo nee dat is een koopje. koopje? serieus dat de overheid het begrip noorse kwaliteit in het leven heeft geroepen is alleen een excuus om alles zo duur te maken.

Deze week in het vooruitzicht shopping in Oslo, en skien, veel skien =D en leren snowboarden.

x Irene

Deze blog wil ik opdragen aan mijn neef Hendri Kamp.

Im standing here alone I scream
Questions why
Days slip by and nights I taste
Memories pump through my veins

Screaming WHY?

  • 22 Februari 2010 - 09:46

    Rachel:

    Ik ben blij dat hier eindelijk geen sneeuw meer ligt. Maja hier kun je gewoon de helft niet als er sneeuw ligt :S..

    Ga je nog naar prinses en de kikker in het noors?

  • 22 Februari 2010 - 12:59

    Mams:

    Wat een mooi verslag meisje, ik werd er stil van.
    Zeker van het laatste.
    Wat ben je toch een lieverd.
    Liefs en XXXX Mams

  • 22 Februari 2010 - 13:52

    Lineke:

    idd rachel,
    echt, hoe je het volhoudt irene...
    in het begin was het leuk, eindelijk een keer een echt winter, maar ben het nu idd echt wel zat!!
    maar geniet van je laatste maandjes daar!!
    kus lineke

  • 25 Februari 2010 - 14:15

    Janneke:

    hahaha oh menn.
    dat kan ook echt alleen maar jou gebeuren hoor. Echt super rot allemaal natuurlijk! Maar gelukkig gaat het nu allemaal weer beter:D

    reality check: YOU'RE IN NORWAY! FOR REAL! :D

    Als ik het allemaal zo hoor en lees van je, vind ik het ook echt wel jammer dat ik zoiets toch niet heb gedaan. Maar het buitenland wacht nog steeds op mij, ik ben jong, het kan allemaal nog. Maar tot die tijd lees ik braaf je reisverslagen:D

    chick, we skypen snel!
    Hoe was Oslo trouwens? Is het allemaal ook nog gelukt met het uitzoeken van uni's etc?

    xxxx

  • 05 Maart 2010 - 11:25

    Benjamin :

    Hey Irene,
    Leuk weblogje heb je bijgehouden.
    betref je verhaal " ik ben in Noorwegen!" vind ik erg herkenbaar. Zit nu een maand in Zuid-Afrika en geniet van elke dag, zelfs de rit van en naar mijn stage (incl sea view vanaf de weg). Dus geniet er vol van, het een ervaring die je nooit zult vergeten.
    Ik ga weer verder, trek mijn zwembroek aan en ga zwemmen, hier in Zuid-Afrika ligt geen sneeuw maar een dik pak zonnestralen. Dit weekend 30 gr en veel zon! Succes in de sneeuw gnar gnar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Irene

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 30752

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Country I visit before

12 Augustus 2009 - 06 Juli 2010

Year of Norway

Landen bezocht: