De Eerste Sneeuw - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu De Eerste Sneeuw - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu

De Eerste Sneeuw

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

25 Oktober 2009 | Noorwegen, Oslo

De eerste sneeuw is al gevallen, het was niet veel. Het bleef ook niet liggen, maar vele noren waren blij met dit moment. De datum gaf 6 oktober aan!! De was de eerste sneeuw tot nu toe (gelukkig) nog de enigste, voor de mensen die dit lezen en denken dat ik nu al aan het skieën was. Nee, dat nog niet. Echter wordt het 's ochtends wel steeds kouder. Het valt nog mee paar graden onder nul, rondt de -4 moet je aandenken.

Ik ben dus ook gestopt met naar school fietsen. Niet omdat het zo verschrikkelijk koud was, maar om de mist die hier soms de hele dag hangt. Vorige week ben ik hele week dus met de bus naar school gegaan, en het bevalt me eigenlijk wel prima. Helaas, helaas is de terugreis wat passen en meten omdat schooltijden niet gelijk lopen met de bustijden, maar als je gewoon vriendelijk vraagt aan je leraar of je iets eerder weg mag zodat je de bus kan pakken doen ze daar 9 van de 10 keer niet moeilijk over. Mocht je toch moeten wachten, is er bijna altijd wel iemand die je kent die ook moet wachten. Of je hele klas dat kan ook.

De bus went mij wel, en de klas gaat mij ook steeds bevallen. Denk ook dat het andersom geldt, ze komen nu met google translate aan en vertellen allerlei rare nederlandse dingen. Het is alleen wat lastig om te begrijpen wat ze bedoelen aan gezien ze de o als oe uitspreken want de å is hun o. de g en ch kennen ze hier ook niet, dus probeer maar is uit te vogelen wat ze zeggen als je de tekst zelf niet ziet.
Ook vinden ze jeugd van tegenwoordig met Watskeburt helemaal geweldig. Nu denken ze allemaal dat we in nederland zo praten, heb ze toch maar uit die droom gehaald, maar ze zijn er heilig van overtuigd dat watskeburt hèt nederlandse woord is dat je moet kennen dus, vooruit!
Je zult de noorse versie helemaal onderaan kunnen vinden van dit artikel, namelijk vaske bur ( wassen kooi)

Tevens kreeg ik vrijdag ook de vraag of iedereen bij ons op klompen loopt.
I:Uh.. nee?
oh? maar lopen jullie dan nog wel in tuinbroeken?
I:Hebben wij dat ooit gedaan dan?
Volgens hun stappen we in ons tuinbroekje met ons klompjes aan door het land.
Echter vroeger ze me ook of wij een nationaal kostuum hadden. Hierbij heb ik dus jullie hulp nodig, het enigste wat ik wist is de kostuums van de zeeuwen maar is dat reprensentatief(sorry als het verkeerd geschreven is) voor de rest van nederland of niet.
Hier hebben ze namelijk voor elke streek wel zijn eigen kostuums soms zelfs per plaats. Er zijn in Noorwegen 433 kommune's maar nog meer streken dus dat houdt in heel veel verschillende kostumen. Mijn familie draagt met kerst de kostuums, maar ze worden hier sowieso door iedereen op de 17e van mei gedragen, de nationale dag van Noorwegen.

Zo kom ik ook bij mijn volgende onderwerp, kerst! Ze hebben hier pepernoten,, =O. Wel niet natuurlijk Dè pepernoten, zoals wij die kennen maar ze lijken erop en ze zijn lekker! Ze hebben hier ook met kerst een extra frisdrank in de supermarkt genaamd Julebrus. Erg lekker, wat dus vanaf nu te koop is. Ik kan het niet relateren aan een frisdrank die wij in Nederland te koop hebben, maar ze hebben hier sowieso meerdere soorten frisdranken dan wij kennen. Daarintegen kennen ze hier maar 2 of 3 soorten Fanta terwijl wij volgens mij stuk of 6 hebben.
Terug naar de kerst, unnskyld.
Ze zetten hier de boom dus pas op kerstavond op, leek me zonde om de boom zo kort te hebben, maar ze halen hier hem pas eind januari weer weg dus, het wordt gecompenseerd.

Dit jaar ga ik ook sinterklaas vieren met mijn gastgezin. Het is de bedoeling dat we het op 6 december gaan vieren samen met Kristine, mijn vriendin van school.Ik zal ze allemaal een chocolade letter geven, ik ga Nederlandse pepernoten bakken, en ik ga proberen kleine cadeautjes te vinden.
Nou zou ik graag het sinterklaas verhaal willen vertellen, dus als iemand nog een sinterklaas verhaal ergens heeft liggen dan hoef ik het namelijk alleen maar te vertalen. Want de taal gaat steeds beter en beter, ik krijg gesprekken mee, heb mijn eerste grap begrepen (was wel niet zo moeilijk maar toch) en spreek steeds meer noors. Het gaat nog steeds niet zo snel als ik dat wil maar het komt dus ik ben tevreden.

x Fra Norge

Links:
Vaske Bur, http://www.youtube.com/watch?v=YiVhFgN7I_M&feature=related

The Julekalender met Støvledane (engels en noors), http://www.youtube.com/watch?v=H8r4BfyNNdg

Team Antonsen met Nederlenderen,
http://www.youtube.com/watch?v=-mwxE7Ky5hs

(Speciaal voor mijn moeder; je kunt gewoon op de link klikken opent zich vanzelf in nieuw scherm )

  • 26 Oktober 2009 - 15:24

    Rachel:

    Ik spreek de hele tijd als de jeugd van tegenwoordig.

    Trouwens zaterdag was op tv:

    KEIZER KUZCO!!!

    piep-piepper-piep-depiep-toot

  • 26 Oktober 2009 - 20:20

    Lineke:

    hey,
    wat een super inteligente filmpjes toch weer ;)
    liefs

  • 30 Oktober 2009 - 19:13

    Waleta:

    truus was dat nou :O
    geeneens klompen meegenomen, kan toch niet!
    of moeten die nog nagestuurd worden?

    hier is t nog niet eens koud en jij hebt al sneeuw :|
    *is jaloers*
    veel plezier daar nog he ;)

    greetz

  • 12 November 2009 - 16:57

    Liesbeth Van Berkel:

    Hey Irene,

    erg leuk om je verhalen te lezen!
    Volgens mij was Noorwegen een perfecte keuze voor je:)
    Geniet van de sneeuw :(
    Wat zullen jij en Amber elkaar volgend jaar veel te vertellen hebben!
    Groet uut Boorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Irene

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 30739

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Country I visit before

12 Augustus 2009 - 06 Juli 2010

Year of Norway

Landen bezocht: