Genegenheid - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu Genegenheid - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu

Genegenheid

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

18 November 2009 | Noorwegen, Oslo

Nooit gedacht dat ik de nederlandse begroeting van 3 kussen nog eens zou missen. Het is hier echt veel afstandelijker, misschien als je een keer goede vriend bent en je hebt elkaar heel lang niet gezien dan krijg je een soort van halve omhelsing. Ik begrijp nu ook wel dat de 3 kussen ook best wel intiem is eigenlijk, maar dat mis ik ook wel een stukje genegenheid.
Noren zijn niet knuffelig, dus mijn laatste knuffel was denk ik op Schiphol.Hoewel ik echt heel goed met mijn gastgezin kan opschieten, heb ik nog niet echt een knuffelmoment gehad. Dat is misschien ook een beetje raar!

Nederland in het algemeen mis ik dan weer niet, het is hier 5 graden en ik vind het wel warm terwijl ik geloof laatst heb gehoord dat het maar 12 graden was, en het was toch wel koud! Laten we het er maar ophouden dat ik aan het weer begin te wennen en begin te integreren. YFU vertelde dat je na 3 maand toch wel de taal beheersde en opzich was ik daar wel beetje sceptisch over, hoewel het bekend is dat je als nederlander noors zeer snel oppikt. Maar! Het is wel waar ik kan me nu verstaan maken, waar ik ook ga het gaat echt wel 90 % in het noors. Tuurlijk zijn er nog woorden die ik niet weet, maar er zijn ook wel woorden die ik in het engels nog niet weet. Ik leer elke dag wel een nieuw woord bij, ik probeer natuurlijk wel meer woorden per dag te leren. ;) Daarbij komt dat iedereen wel een keer zegt of heeft gezegd dat ze onder de indruk zijn van hoe snel je de taal oppikt. Terwijl ik dit schrijf, ja ik zit in de les, sorry. Verteld een klasgenoot van me dat hij echt leuk vind dat ik ook echt noors WIL leren, want er zijn buiten noorse mensen zelf, dat zijn in noorwegen ongeveer 4,5 miljoen mensen, misschien 1 of 2 miljoen mensen die noors spreken wat niet hun moedertaal is.Even ter vergelijking er zijn 23 miljoen mensen die Nederlands als moedertaal hebben. Dus nou kun je natuurlijk afvragen ja wat heb je er dan aan? Ja, helemaal niks tenzij je noorse vrienden hebt of in noorwgen gaat wonen / studeren. Hierbij een kanttekening: ik suggereer niks!

Buiten school om was mijn eerste intensie verder te gaan met tae kwondo, en dat was ook mogelijk dus super! Echter was de training niet echt mij ding en daarbij kwam ook nog dat er een behoorlijk prijskaartje aan hing. Nu ga ik binnekort kijken naar een andere club, maar het is ook mijn bedoeling om te kijken naar totaal wat anders.
Het club- en verenigingsleven is hier veel belangrijker en groter dan in Nederland dus ik wil wel graag bij een club of vereniging aansluiten.

Vrienden, ja het blijft moeilijk. Ik begin hier op een nulpunt. Ook al hoor ik verhalen van andere uitwisselingstudenten dat ze bijna direct vrieden hadden gemaakt, dingen doen in het weekend en feesten. Is bij mij de situatie nogal anders, ik ben eerste uitwisselingsstudent op deze school, misschien speelt dat ook mee. Maar ik moet zoals mij al werd vertelt, er zelf aan werken, zelf mensen vragen, jezelf uitnodigen. Geloof me dat is moeilijk!!!
Stap maar is op iemand af die je niet kent om te vragen of degene zin heeft om iets te gaan doen. Nu bemoeilijkt het ook nog iets omdat ik niet in de stad woon maar 'in rural area' dus dikke kans dat de persoon niet om de hoek woont.
Toch heb ik voor mezelf een drempel overwonnen en op iemand afgestapt. Het ergste wat je kan krijgen is nee, en dat is dan gewoon eerlijk. Laat het dit keer nou niet het geval zijn en vrijdag ga ik een film kijken met een meisje uit mijn klas. =D

Morgen, heb ik een presentatie over nederland. Opzich ben ik wel beetje zenuwachtig, dat klinkt misschien beetje raar, maar ik moet Nederland natuurlijk wel beetje leuk neerzetten dus ik heb ook gekozen om niet de standaard dingen te vertellen maar dingen die niet direct bij mensen opkomen als je Nederland zegt. De presentatie is in het noors natuurlijk maar Remko is bezig met het vertalen naar het nederlands dus je kunt bij hem vragen om de nederlandse tekst.;)Hopelijk vinden ze het intressant en heben ze vragen na de tijd. Ik mag de presentatie ook al houden in de parallelklas dus ben benieuwd!

Voor de rest wil ik nog zeggen; Bedankt voor alle kaartjes, hoewel ik niet wat terug stuur omdat kaarten hier ongeveer 4 euro per stuk kosten, vind ik het wel super leuk. Net zoals krabbels en andere bericht! Tusen Takk.
en.. als laatste Anne niet zo zeuren dat de vorige 23 dagen geleden was.


  • 18 November 2009 - 09:35

    Peter:

    __
    / \
    /'. / | Some bunny loves you!
    ||'.\| |
    || \\ / /\ __ /^\/^\
    \\ \\'```'-._ ; | /\ \ \ /
    \'./` __ `P | _/ /\_| `\/`
    \ .__|' ` -.|
    | ,' \ /^\/^\
    \ .| - - | \ /
    \____,..-` \ _Y_ __/ `\/`
    / / `---'"""` `\
    \| . __.._/
    | '-.__.-""``.-./ |\
    | ( _.'` |\ ||
    .-| `` || ||
    | ; || //
    jgs '-'\ //

  • 18 November 2009 - 09:37

    Peter:

    Aaaa mijn plaatje werkt niet :(

  • 18 November 2009 - 10:32

    Rachel:

    Wel beter dat je al wat noors kunt. En dat van die kussen heb ik net gehad op school dat hoe noordelijker je gaat hoe minder dat is. En zuidelijke dus meer. Majaa viel spaß nog!

  • 18 November 2009 - 10:34

    Rachel:

    Ohja afgelopen weekend zijn we naar de Chinatuin geweest. Jammer dat je er niet bij was nu MOETEN we het volgend jaar natuurlijke nog een keer doen met jou erbij :P

  • 18 November 2009 - 12:34

    Lineke:

    hey,
    dus je begint nou echt beetje te settelen...
    wat leuk :D
    en komt vast op een gegeven moment allemaal nog wel meer ;)
    veel plezier vrijdag!!
    drie kussen, lineke

  • 23 November 2009 - 19:07

    Gert-jan:

    Irene

    Wiki SInterklaas dan krijg je een mooi overzicht van de geschiedenis.

    mvg
    Gert-jan
    DV YFU N-Holland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Irene

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 30741

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Country I visit before

12 Augustus 2009 - 06 Juli 2010

Year of Norway

Landen bezocht: