Nederlands gevoel - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu Nederlands gevoel - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu

Nederlands gevoel

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

13 December 2009 | Noorwegen, Oslo

nou het is een kleine 4 weken geleden dat ik heb geschreven. In die tussentijd is er natuurlijk weer een hele boel gebeurt. De tijd gaat hier zo snel en voor je het weet zit je er dus alweer 4 (!!) maand. Ik vermaak me hier opperste best eerlijk gezegd, en er is hier dus weer genoeg gebeurt.

Mijn presentatie om Nederland ging heel erg goed, ik kreeg gelukkig geen rare vragen. Ik heb ook vertelt om sinterklaas en zijn vriendjes en een foto laten zien van mijzelf als zwarte piet bij mijn familie. Ze vonden dat toch wel een beetje raar en ze konden ook niet echt geloven dat ik dat was. Volgende presentatie is deze week, ze vonden dat ik het om de rave-cultuur moest doen in Nederland. Behalve dat ik niet wist dat we die hadden vond de leraar dat (gelukkig) niet zo intressant.

zaterdag 21-11 had ik een voorstelling van mijn gastmoeders koor. Het was een soort van dinershow, ze bediende zelf en alles en zongen tussendoor, echt super toffe aankleding en alles!! Ik heb de gemiddelde leeftijd iets omlaag gehaald denk dat zonder mij die lag op 45. Aan eind van de avonden stond de helft van de mensen op de stoelen en tafels te dansen. D'r zat dus genoeg alcohol in zou je denken maar na de voorstelling werden de tafels en alles aan de kant geschoven zodat d'r echt gedanst kon worden, en gewoon doorblijven gaan met drinken natuurlijk. Maar! Het was heel gezellig.

De week daarop begonnen de examens. Gelukkig hoefde ik die niet te maken, dat betekende dat ik of een dagje vrij had of dat ik op school moest komen en 1 kantje in het noors moest schrijven over een eigen gekozen thema. Wat eigenlijk dus gewoon inhield dat ik om 11 uur weer thuis was. Super! Zaterdag was ik in Oslo samen met andere uitwisselingsstudentes uit Duitsland heel gezellig, wij opzoek naar mijn kerstjurk, btw gevonden en very sexy;). En opzoek naar een kerstmarkt. Dat was even dikke tegenvaller, het was meer iets van een rommelmarkt in de middeleeuwen. Geen kerstsfeertje te ontdekken, beetje jammer dus.

Nou week erop bleek lekker rustig te zijn, alleen de afsluiting. WOW.
Ik heb het vak Historie & Filosofie, maar het boek is zo moeilijk, dat zelfs mensen uit me klas het niet altijd snappen. Ook kon de lerares niet fatsoenlijk engels dus als ik iets niet begreep kon ze het niet uitleggen, ze deed ook geen moeite om mij te betrekken in discussie's .e.d. Nou kan ik echt nu wel woordje noors maar discussie's gaan meestal nog iets te snel. Ik had dus aangegeven dat ik graag zou willen overstappen naar Wiskunde. Denk je nu vrijwillig naar wiskunde? Ja, want alle lessen van 1,5 uur niks doen gaat ook vervelen. Vrijdags had ik dus met mijn eigen klas H&F een 'vakdag' en Wiskunde had die dag tentamen. Blijkt nou dat de wiskunde leraar het wel goed idee vond als ik dat tentamen zou maken, kon die direct even zien wat ik kon. Opzich geen probleem hoor! Echter laaste wiskunde les was in mei, examen wiskunde tevens ook. Na die tijd geen wiskundeboek meer aangeraakt, en ik kreeg dit te horen donderdagmiddag. Nouja heb maar gewoon zo goed als ik kon het gemaakt, en ik heb mezelf verrast. maar er waren ook heel veel dingen waarvan ik wist dat ik ze geleerd had maar kon ze gewoon 'even' niet meer herrinderen. (Sorry meneer Eshuis)

In ieder geval na dat was er tijd om naar huis te racen en mijn spul bij elkaar te zoeken. Ik ging namelijk naar mijn contactpersoon in Nittedal. Waarvoor dat zou je misschien denken? Mijn contactpersoon Conny komt uit Nederland en de datum gaf 4 december aan. Snap je het nog niet? Geeft niet! Ik ging Zwarte piet spelen op een internationale school waar het sinterklaasfeest elk jaar wordt georganiseerd door een groep nederlanders. Conny heeft zelf een zoontje van 4, Edward. Hij verstaat nederlands maar praat noors terug. Ze was vorig jaar voor het eerst met hem d'r heen geweest en dit jaar wou hij ook weer. Toen ze erachter kwam dat ik vaker zwarte piet had gespeeld is ze is bij de organisatie gaan vragen, en TAADAA!

Het was echt super gezellig en leuk om te doen weer. Nou had ik dus thuis omdat het sinterklaas was dat weekend al hele lading pepernoten gebakken met de opgestuurde bastardsuiker (Bedankt mam), kreeg iedereen nog een hele ladig pepernoten mee omdat er zoveel overwas. Ik zit nu nog pepernoten te eten. Het plan was dat ik nog een nachtje bleef slapen, en toen ik hoorde dat mijn favoriete kostje op tafel stond kon ik natuurlijk niet nee zeggen. Boerenkool Stampot! Geweldig, de rookworst miste maar we hadden bijna identieke vervanger, daarna kop Pickwick Thee en pepernoten en speculaas. Alles is liefde op dvd, kreeg ik toch nog even een nederlands gevoel, totdat ik naar buiten keek en de lading sneeuw zag. Reminder: Ik was toch echt in Noorwegen. Gewoon niet naar buiten keken en dan was ik in Nederland.

Volgende dag weer naar huis, want het was nu tijd om met de familie sinterklaas te vieren. Kon alleen niet weg voordat ik speculaas, hagelslag en boerenkool ook had. Kan dus nu thuis ook lekker keer stampot boerenkool maken. Stiekem hopen dat ze het niet lekker vinden, meer voor mij. =D

Thuis aangekomen nog even laatste dingen geregeld, eerst lekker gegeten zalm met pesto. Jaha Helemaal zelf gemaakt. Daarna de (zelfgemaakte) pepernoten, taaitaai, en muisjes en kikkers klaar gezet. Eerst spelletje Hints gespeeld, wat nog best lastig is als je iets moet uitbeelden en je weet niet wat het precies is maar alleen ongeveer. Daarna de cadeau's uitgedeeld, had voor iedereen ook een gedicht geschreven in 't nederlands met een vertaling. Ze vonden het allemaal echt heel leuk en de chocoladeletters zijn nog intact want ze vinden het best cool, je eigen letter in chocolade. (Bedankt Pap)

Dit weekend was ook weer grotendeels in Oslo (alweer? Yup, alweer.) Vrijdag wezen schaatsen in Oslo op kunstijs, vergelijkbaar met de ijsbaan op de markt in Hengelo. Alleen dan groter. Gezellig wezen schaatsen en daarna naar een echte kerstmarkt geweest, met een echte kerstsfeer, veel duitse producten en glühwein. Bah. Gister ben ik alleen op pad gegaan voor de kerstcadeau's. We vieren hier kerst met z'n 10'en dus moest nogal aardig wat cadeau's hebben, maar het is gelukt. Daarnaast geven vrienden elkaar ook nog allemaal cadeautjes. Die heb ik dan helaas nog weer niet.
's Avonds was ik alleen thuis wat de eerste keer was in 4 maand. Het is hier een uitzondering dat er maar 1 persoon in het huis is, dus ik wou dat niet breken dus iemand uitgenodigd om hier te komen. Pizza gegeten, Julebrus en film gekeken. Lekker gezellig.

Zo,, Jullie weer totaal hebben opgedated, zal ik proberen iets vaker verslag te schrijven zodat het niet zolang wordt ;)

Alvast God Jul

Irene

  • 13 December 2009 - 13:06

    Peter:

    Nog niet aan het skien geweest?

  • 14 December 2009 - 21:03

    Lineke:

    en ik vorig jaar met heel veel pijn en moeite met haar een gala jurk kopen, en wat doet ze... koopt ze er gewoon nog ff één....

  • 15 December 2009 - 09:18

    Rachel:

    Je taaitaai toch niet moeten missen ;).

    xx

  • 25 December 2009 - 18:08

    Irene:

    Koopt ze er gewoon even 1 :O dat was nog heel drama hoor ,,, wijsneus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Irene

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 30738

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Country I visit before

12 Augustus 2009 - 06 Juli 2010

Year of Norway

Landen bezocht: