Witte Kerst - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu Witte Kerst - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu

Witte Kerst

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

28 December 2009 | Noorwegen, Oslo

Met kerst beginnen hier de voorbereidingen al paar weken van te voren. Er worden hier 7 verschillende koek/cake gegeten, en die wil je natuurlijk niet allemaal nog dag van te voren maken.
Dus terwijl ik nog even met mijn hoofd in de schoolboeken zat, stond Hilde te bakken. Vrijdag voor kerst ben ik begonnen met kerst gevoel. Samen met vriendinnen lekker pepperkaker gemaakt en versierd.(stiekem natuurlijk ook gesnoept) Zaterdag gingen we Johanne van het vliegveld afhalen die is voor 3 weken thuis van Hong Kong. Terwijl we stonden te wachten viel het me op dat je kon zien wie er Noor was en wie een tourist, alle noren kwamen met TaxFree tassen met 'glaswerk' (lees: alcohol) naar buiten. Toch voelde ik me wel beetje alleen, iedereen wacht daar op iemand die ze goed kende die thuis komt voor de kerst, en ik sta daar te wachten op mijn oudste gastzusje die ik 3 weken heb meegemaakt. Het was wel even raar om haar thuis te hebben, maar het is nu ook alweer gewoon.

In de aanloop van kerst sneeuwde het elke dag goede partij en onderhand zijn er plekken sneeuw tot aan mijn knie en soms nog meer. Dat houdt dus ook in dat we 's ochtends eerst naar buiten moeten om sneeuw te ruimen. Dinsdag gingen we met de gehele familie en oma, tante en nichtje naar de notenkraker, balletvoorstelling, en daarna uit eten. Ja wat moet ik ervan zeggen, ballet is niet mijn ding? gehops en geflops. Respect voor de mensen die het doen, dat ze bebloede voeten ervoor over hebben, maar nee.

Woensdag is het hier 'lillejuleaften' letterlijk vertaald kleine kerstavond, maar de hele dag wordt zo genoemd. In ieder geval, wij gingen opzoek naar een kerstboom. Niet bij een verkooppunt, nee naar het bos wat wordt beheerd door Karl. Zelf hakken dus, nou zou je zeggen genoeg keus, maar je hoe meer keus hoe meer eisen er worden gesteld. Het duurde dus even voordat we de ' perfecte' boom hadden gevonden. Geheel trots hebben we 's avonds versierd met noorse vlaggetjes (?) en zonder lichtjes. Die worden pas aangedaan op kerstavond. 's Avonds moesten we onze sok ophangen zodat we er 's ochtends wat lekkers in konden vinden.

En toen was het kerstavond, 's middags eerst grøt gegeten met 1 amandel, degene die hem vind krijgt een marsepeinen varken. Was blij dat ik hem niet vond. Daarna kwam oma, tante en nichtje weer. We gingen eerst naar de kerk, in nationale klederdracht. Ik gewoon in die sexy jurk die ik had gehaald ;) Na de kerk lekker gegeten, met veelste te veel voedsel, daarna stonden Astrid en Hans bijna te stuiteren van spanning van de verwachte cadeau's maar eerst nog om de boom 'dansen' en kerstliedjes zingen. Wel fijn dat ik de tekst ook kende, niet.
Het ging natuurlijk om de cadeau's, omste beurten wordt er een cadeau gepakt zonder dat je op het labeltje mag kijken voor/van wie het is. We begonnen denk ik 7 uur, geloof dat we 11 uur klaar waren. Dit allemaal onder het genot van lekker drinken en eten. Ik heb het gevoel dat ik jarig was zoveel gekregen:O echt onvoorstelbaar. Ook wat van vrienden gekregen dat is hier heel normaal.
Het leukste toch wel wat ik heb gekregen is ski's.

Eerste kerstdag ik samen met oma naar de kerk geweest en toen ik terug kwam direct de ski's uitgeprobeerd. Gewoon hier achter het huis. Waarom? Gewoon omdat het mogelijk is. Rest van de dag was gezellig samen zijn en spelletjes doen. Tweede kerstdag ik weet niet zo goed of ze dat hiet ook daadwerkelijk kennen maar we hebben ontbeten met 11 personen =O. 's Avonds hadden we ook weer een gast. Toen ik dus dacht de volgende dag een rustige dag te hebben, kon ik dat ook snel vergeten. We zijn wezen langlaufen. Hell, ik wist niet dat het zo zwaar was, dus hier ook iets meer respect voor de langlaufers onder ons. Daarna weer visitie, dit keer helemaal uit Berlijn. Vandaag, gelukkig lekker lang kunnen uitslapen, maar again, we gaan ergens op bezoek. Nou hoop ik echt van ganse harte dat ik dinsdag en woensdag helemaal niks hoef. Aangezien hier met oud&nieuw 10 gasten hebben.

x

  • 28 December 2009 - 13:59

    Rachel:

    Maar voor de rest was het wel leuk ? :P
    Hier was het net geen witte kerst :(

  • 29 December 2009 - 12:41

    Lineke:

    dacht ik dat ik mijn vakantie vol had gepland ;P

  • 29 December 2009 - 18:20

    Joanne:

    Hallo lieverd,
    Ik heb genoten van je reisveslag en de prachtige foto's.
    Maar helemaal blij dat ik je met Kerst gesproken heb.
    Liefs mams

  • 29 December 2009 - 19:01

    Omi:

    ja irene dat had je niet gedacht .hier een bericht van omi.ben blij dat het goed met je gaat.een goede jaarwisseling en ik stuur gauw weer een kaartje x omi

  • 29 December 2009 - 20:21

    Geke:

    Irene wij hebben weer genoten van je verslag en de foto's. groetjes Geke en Piet

  • 04 Januari 2010 - 12:51

    Janneke Kingma:

    Happy new yearrrrrr hottie!

    Kijk, dat is wat kerst ook gewoon moet zijn! Op kerstavond pas de boom opzetten, je vol eten, veel bezoek ontvangen, je sok ophangen, cadeaus krijgen... Heerlijk:)
    Nog erg bedankt voor je kerstkaartje trouwens!

    We gaan binnenkort wel weer eventjes skypen!

    liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Irene

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 30747

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Country I visit before

12 Augustus 2009 - 06 Juli 2010

Year of Norway

Landen bezocht: