You have been to long in Norway when.. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu You have been to long in Norway when.. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Irene Linde - WaarBenJij.nu

You have been to long in Norway when..

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

16 Januari 2010 | Noorwegen, Oslo

...you know the difference between red and blue ski wax.

Nou ik ben ondertussen dus al te lang in Noorwegen. Haha, nee maar mensen die zich nou afvragen wat typisch noors is. Ga naar facebook en zoeken deze groep op, en je bent totaal up-to-date met wat noors is.

Deze week was het zoals de noren het noemen 'mild'. Het was hele week ongeveer rond de -10 en ja in vergelijking met de week d'r voor met -20 is dat best warm ja. en vandaag is het maar liefts -5. Eerst had ik me onbewust in me hoofd geprint als het weer langer licht buiten is dan wordt het langzamerhand weer warmer. Niet dus, geen idee hoe ik daar nou weer bij kwam.

Laatste keer was nog voor het nieuwe jaar, dus bij deze nog maar godt nytt år. Weet niet of het zo laat nog telt maar goed. Oud en Nieuw hield hierin dat we hebben gegeten met in totaal 20 mensen. Met voor mij was bekende gezichten maar ook onbekende gezichten. Heel gezellig was het, maar ik had totaal geen oud&nieuw gevoel. Geen vuurwerk hele dag, geen knallen, alleen toen het donker was nu en dan eens wat siervuurwerk wat je zag. Vriendin en haar broer aten hier ook, heel gezellig toen hadden we die broer nog even weg gebracht naar vrienden van hem. Wat tevens ook klasgenoten van ons waren dus even meegeweest hai zeggen. Waren ze toch helemaal trots op hun 'lading' vuurwerk van 1 boks. Hanne was duidelijk onder de indruk en ik vroeg me serieus af of dat alles was? Thuis ging de rest van de jongeren Star wars kijken, onder het mom van dit is traditie. Hmm, ja als uitwisselingsstudent wil ik graag de noorse cultuur en traditie ontdekken maar sorry ik ga geen Star wars kijken en al helemaal niet 4,5,6 en 3. Ik heb me ondanks dat wel vermaakt, maar ik miste een countdown, ik geloof dat iedereen 5 minuten na die tijd achterkwam met o het is nieuwjaar.. hmmz. ok. vreemd.

Daarna nog maar paar dagen en dan weer naar school dat was echt verschrikkelijk! Mijn bed hield van mij en ik van mijn bed.
In ieder geval op school ontstond het idee om een nieuwjaarsborrel te geven. bij mij, en dat is dus vanavond. We hebben er zin in. Weet niet zo goed wat ik er van moet verwachten aangezien het hier totaal anders reilt en zeilt. Als je in Nederland zegt van 8 uur ben je welkom komt iedereen keer half 10 aankakken, en nadie tijd stad in. Hier is 't de tijd dat je afspreekt ben je dr ook. In de meeste gevallen spreken ze af om ook nog samen te middag te eten. Dat doen we dit keer niet, maar voor de rest is het noors feestje, wat dus ook betekent zelf je drank meenemen. Sta ik dus in de supermarkt Kiwi om mijn inkopen te doen of ze mijn ID mocht zien maar natuurlijk, nou was geen probleem werkte mijn bankpas niet.. aargh. nouja zelfs dit gat heeft 2 supermarkten dus wij naar de Rimi, ook hier wou ze graag mijn ID even zien, zat me net te bedenken dat het een goede zaak was dat ze hier controleren. (leeftijdsgrens is hier 18 voor bier ed) Geef netjes mijn ID, zat dat mens te zeiken dat het niet geldig was, ik moest een noors rijbewijs hebben of noorse bankpas. Behalve dat het feit dat ze discrimineert met het feit dat ze dus zegt dat buitenlanders of mensen die hier tijdelijk verblijven geen alcohol mogen kopen. Want je hebt niet direct een noorse bankpas of rijbewijs. Zei ze ook nog dat mijnes niet geldig was.. nouja mijn geluk was dat ik me ff kon laten gaan zonder dat ze een snars van begreep. =D altijd al een keer willen doen maar had nog niet echt een aanleiding.

Gister was het dan eindelijk de dag dat mijn vader 50 jaar werd. Ik baalde er enorm van dat ik er niet bij kon zijn, maar we hadden het goed geregeld een zogeheten dongel, internet op een usb-stick. beamer zodat ik alles een beetje live kon bijwonen. Werkt het in dat F*cking gat van een Hertme niet. Wat was ik gefrustreed achterljk gedoe.. nouja We hebben het daarom maar vandaag gedaan. We hebben het noorse 'Lang zal ze leven' gezongen en hij heeft zijn cadeau's van mij kunnen uitpakken zodat ik het kon zien. Wist van paar dingen al niet eens meer wat het was. Was ook zo lang geleden dat ik het gemaakt.XD

Ik ga nu even mijn brownies een finishing touch geven. Morgen sleeen in Oslo op de oude skibaan, ( dus we hoeven niet naar boven te lopen ;) )
Chill

Take care

  • 17 Januari 2010 - 13:13

    Peter:

    ben jij al 18 dan :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Irene

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 30743

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Country I visit before

12 Augustus 2009 - 06 Juli 2010

Year of Norway

Landen bezocht: